Home » Begaafdheid
Vroeger werd vaak gedacht dat begaafde kinderen ‘er wel vanzelf zouden komen’. De praktijk en de wetenschap hebben inmiddels aangetoond dat het tegendeel waar is (Brunia, 2007; Van Gerven, 2008, 2009). De Nederlandse maatschappij en economie zijn gebaat bij uitblinkers (Balkenende, 2008). Talentvolle leerlingen moeten meer worden uitgedaagd om op een hoger niveau te presteren (Dekker, 2013). Het is dan ook belangrijk om dit potentieel vanaf de prille schooltijd te koesteren en de mogelijkheid te bieden tot ontplooiing.
Wil je meer weten over de verschillende modellen in intelligentie en begaafdheid? Wil je weten hoe de profielen van Betts en Neihart eruit zien? Zoek je de verschillen tussen intelligent of hoogbegaafd, lees dan dit eens. Ook kun je lezen over de krachten en valkuilen van hoogbegaafde kinderen.
Weten hoe je je onderwijs nog beter kunt afstemmen op het begaafde kind in je klas? En hoe je passend beleid erop kunt maken? REC5 kan helpen.
Er zijn verschillende aanleidingen om de capaciteiten van een kind te onderzoeken. REC5 is gespecialiseerd in diagnostiek en kiest hierbij voor maatwerk.
Albert Einstein