Home » Begaafdheid

Waarom werken aan begaafdheid?

Begaafde leerlingen vormen een kleine, kwetsbare groep jonge mensen. Het is voor deze kinderen cruciaal dat ze leren leren, dat ze zichzelf leren ontdekken en dat ze leren omgaan met hun hoogbegaafdheid in een maatschappij waar ‘normale begaafdheid’ de norm is. Deze kinderen leren dit niet uit zichzelf, omdat ze nauwelijks noodzaak zien tot het zich eigen maken van leerpatronen. Wel ervaren ze bijna allemaal dat ze ‘anders’ zijn, wat er vaak toe leidt dat anderen ook ervaren dat zij anders zijn. Eenzaamheid is het gevolg, soms met heftige gevolgen voor het kind zelf en voor de schoolcarrière.

Begaafde leerlingen
Vroeger werd vaak gedacht dat begaafde kinderen ‘er wel vanzelf zouden komen’. De praktijk en de wetenschap hebben inmiddels aangetoond dat het tegendeel waar is (Brunia, 2007; Van Gerven, 2008, 2009). De Nederlandse maatschappij en economie zijn gebaat bij uitblinkers (Balkenende, 2008). Talentvolle leerlingen moeten meer worden uitgedaagd om op een hoger niveau te presteren (Dekker, 2013). Het is dan ook belangrijk om dit potentieel vanaf de prille schooltijd te koesteren en de mogelijkheid te bieden tot ontplooiing.

Wil je meer weten over de verschillende modellen in intelligentie en begaafdheid? Wil je weten hoe de profielen van Betts en Neihart eruit zien? Zoek je de verschillen tussen intelligent of hoogbegaafd, lees dan dit eens. Ook kun je lezen over de krachten en valkuilen van hoogbegaafde kinderen. Verder hebben we links naar andere websites met informatie over hoogbegaafdheid en of interessante lessen over hoogbegaafdheid.

Waarom REC5:

# praktijkgericht
# persoonlijke begeleiding
# ruime blik

Opleidingen en cursussen

Meer weten over onze opleidingen en cursussen? Hier vind je alle informatie. Direct inschrijven is ook mogelijk.

Leerkrachten en besturen

Weten hoe je je onderwijs nog beter kunt afstemmen op het begaafde kind in je klas?  En hoe je passend beleid erop kunt maken? Rec5 kan helpen.

Diagnostiek

Er zijn verschillende aanleidingen om de capaciteiten van een kind te onderzoeken. Rec5 is gespecialiseerd in diagnostiek en kiest hierbij voor maatwerk.

Frustratieopdrachten

Al op jonge leeftijd moeten kinderen leren omgaan met het gevoel dat dingen niet meteen lukken. Juist in deze frustratie ligt de drang om door te zetten. Frustratie is dus van essentieel belang voor een kind om zich deze belangrijke vaardigheid eigen te maken. Voor sommige kinderen is het zo moeilijk, om te gaan met de frustratie dat het niet lukt, dat ze liever stoppen met proberen of er niet meer in geloven het wel onder de knie te kunnen krijgen. Hier vind je leuke opdrachten om kinderen te stimuleren om door te zetten en om zo hun frustratie te overwinnen.

Deel hier jouw frustratieopdracht >

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.”

– Albert Einstein –

Wat zou jij willen (laten) onderzoeken? >

 

Start typing and press Enter to search